Co je to bidding?

Bidding je součástí PPC reklamy, kdy inzerent platí za každý jednotlivý proklik na jeho nabídku.

Cílem biddingu je překonat nabídku konkurence tak, aby cena byla i pro vás co nejpříznivější. Bidding funguje na aukčním principu, jako např. u PPC reklam ve fulltextových vyhledávačích (Seznam.cz, Google). E-shop platí za proklik pouze nejvyšší potřebnou cenu pro danou pozici nikoliv nutně tu, kterou má nastavenou ve feedu (když má nastaveno 50 Kč a na první pozici stačí 10 Kč, zaplatí 10 Kč).

Strategií pro automatický bidding je nespočet. Každý marketingový specialista i e-shopař používá ty, které se mu již ověřily. 16. 5. 2019 pořádá Bidding Fox 1. konferenci o biddingu v České republice - PROBIDDING 2019. Zaregistrujte si své místo na dni plném biddingové inspirace a přijďte si poslechnout zkušenosti ostatních. 

Jak bidding funguje?

Na co se dá biddovat

Možnosti biddingu se liší podle konkrétního vyhledávače. Pro představu uvádíme příklad dvou největších českých srovnávačů:


Heureka.cz (a Heureka.sk)
Na Heurece je možné biddovat v detailu produktu tam, kde je alespoň 5 e-shopů. Zvýšením ceny za proklik se snažíme získat lepší pozici v produktové kartě. Na Heurece platíte za proklik u prvních čtyřech TOP pozic, u ostatních nabídek se platí cena kategorie. Podrobný popis biddingu na Heurece najdete tady.

[Ukázka - Biddovaných pozic v produktovém detailu na Heurece]
 

Zboží.cz
I na Zboží.cz lze biddovat na detail produktu, přičemž biddované pozice mohou být v tomto případě všechny. Zboží nemá ani omezení na minimální počet e-shopů v produktové kartě, biddovat tak můžete i ty produkty, které kromě vás inzeruje třeba jen jeden další e-shop. Detailní přehled možností biddingu na Zboží.cz najdete tady.

[Ukázka Zboží.cz - i v kartě se třemi e-shopy se dá biddovat]

Minimální cena za proklik

Nejmenší možná částka, kterou za proklik zaplatít je shodně 1 Kč pro Heureku i Zboží.cz, ostatní ceny prokliků pro Heureku jsou v ceníku.
Ceník podléhá přechodnému plošnému navýšení v sezonním období od 1.10. - 31.12. každého roku o 25 %.

Maximální cena za proklik

Důležité je sledovat také maximální možnou cenu za proklik, aby se ve vypjatém období nedostala mimo vaše možnosti. Toto nastavení můžete upravit pomocí elementu MAX_CPC v případě inzerce na Zboží.cz, nebo elementu HEUREKA_CPC na Heurece. Maximální ceny za proklik mají srovnávače nastavené takto:

Pro nastavení ceny prokliku (bidding) ve vyhledávání využijete na Zboží.cz element MAX_CPC_SEARCHHeureka toto neumožňuje. Biddovat můžete i na menších vyhledávačích zboží jako je Hledejceny.cz nebo Srovname.cz (oba používají k nastavení biddingu element TOLL).


Jak bidding nastavit

Nastavení biddingu můžete provést buď přímo v administraci srovnávače, nebo ve svém XML feedu. Následující odstavce proto popisují jednotlivé kroky.  

V administraci

Heureka
Na Heurece je možné biddovat na kategorii (tedy vaše položky např. v Kategorii Krbová kamna) nebo konkrétní produkt (speciální kachlová kamna). Obojí je možné nastavit v administraci, kde si v levém sloupci nejprve nabijete kredit (“Stav kreditu”) a poté na záložce Nastavení cen prokliku navolíte ceny za proklik pro různé sekce Heureky. 


Zboží.cz
Na Zboží.cz můžete podobně biddovat na kategorii nebo produkt, zároveň ale také podle cenového rozsahu - tedy například biddovat konkrétní částkou za proklik všechny produkty s cenou mezi 300 a 500 korunami. Zboží.cz nabízí také možnost importovat CSV soubor s nastaveným biddingem.

Nastaveni cen prokliku v administraci Heureky

[Ukázka - Nastavení cen prokliku pro kategorie v administraci Heureky]

 

V XML feedu

Cenu za proklik můžete skrze výše uvedené elementy upravovat i přímo ve vašem xml feedu, který do zbožových vyhledávačů nahráváte. Tyto úpravy lze provést přímo ve vašem e-shopu nebo s využitím externích služeb, např. Mergada nebo biddingových automatů, jako je Bidding Fox.