Jste zde

Kdy biddovat ručně a kdy využít biddingový automat

Ruční úpravy jednotlivých položek jsou obvykle velmi časově náročné a čím více položek je, tím více úsilí to vyžaduje. Nezáleží na tom, jestli měníte produktům kategorie, nahráváte fotografie novým nabídkám, nebo revidujete cenu za proklik na Heurece. Každá možnost automatizace se počítá a většinou má i další benefity než jen úsporu času, který pak můžete věnovat kreativním a strategickým činnostem.

Bidding = nastavení ceny za proklik

Zjednodušeně řečeno, bidding je nastavení ceny za proklik. Systém platby funguje aukčním modelem. To znamená, že nastavíte 5 korun, ale Heureka odečte z kreditu za proklik například pouze 2 koruny. Více nebylo potřeba. Vždy záleží na tom, jak má nastavenou cenu za proklik i vaše konkurence. Jak funguje řazení e-shopů, najdete v nápovědě​.

Cenu za proklik lze nastavit více způsoby. Ručně nebo pomocí nástrojů tomu určených, tzv. biddingových automatů​. Jakou variantu zvolíte je na vás. Níže si oba způsoby a jejich možnosti představíme.

Manuální nastavení cen za proklik

Možnosti ručního nastavení cen za proklik je více.

Nastavení v administraci Heureky

Heureka přímo ve své administraci umožňuje nastavit ceny za proklik na úrovni

  • kategorií produktů,
  • jednotlivých produktů - toto nastavení má přednost před nastavením ceny pro kategorii.

Výhodou nastavení v administraci je, že nemusíte řešit situaci na straně e-shopu. Nevýhodou je, že musíte řešit položku po položce a nemáte k ní žádný další kontext. Nevíte, jestli je zrovna skladem, kolik a jakých konkurentů v produktové kartě je atd. Pokud se pak rozhodnete nastavení měnit, například při zvýšené nákladovosti inzerce, musíte položky jednotlivě dohledávat. Nově naskladněné produkty je nutné nastavit opět ručně. To vše stojí spoustu času pokud spravujete více než jednotky produktů.

 

Ukázka nastavení ceny za proklik na úrovni kategorií v administraci Heureky.
Ukázka nastavení ceny za proklik na úrovni kategorií v administraci Heureky.

Manuální nastavení cen za proklik v e-shopu

Jednotlivá e-shopová řešení umožňují biddovat na úrovni kategorií nebo produktů. Výhodou je, že řešíte vše na jednom místě. Na druhou stranu neznáte kontext ostatních nabídek. Často se toto nastavení nachází v pokročilých funkcích administrace. A tak se k němu dostanete na X kliknutí a to při větším objemu opravdu zdržuje.

 

Nastavení biddingu pomocí Mergada

Mergado umožňuje měnit nastavení na úrovni jednotlivých produktů, ale hlavně umožňuje nastavení provádět hromadně na základě různých podmínek. Například vám umožní navýšit cenu za proklik jen produktům, které máte skladem a jsou od konkrétního výrobce z kategorie fotoaparáty. 

Mergado nezahrnuji mezi biddingové automaty, protože nastavení ceny za proklik je jen jedna úzká část jeho využití. Na druhou stranu nemá některé funkce, které biddingové automaty standardně mají. Například možnost zvolit jakou pozici chcete s nabídkami obsadit. Nicméně velmi doporučuji, pokud se rozhodnete nevyužívat přímo biddovací automaty.

Automatický bidding prostřednictvím biddingových automatů

Biddingové automaty řeší všechny výše zmíněné problémy a umožní například nastavit různým produktovým segmentům rozpočet, nákladovost (PNO) a další parametry, které místo vás hlídají a optimalizují. Často nabízí další funkce s přesahem mimo bidding samotný, které v rámci inzerce využijete.

Například Bidding Fox vám poskytne diagnostiku inzerce a nabídne přehled konkurence a další zajímavé funkce.

Nastavení biddingových automatů

Nastavení biddingových automatů bývá často podobné. Automatu řeknete:

  • jaký sortiment má propagovat na základě podmínek, které se následně vztahují i na nové produkty ve feedu,
  • můžete zvolit konkrétní pozice v boxu doporučených obchodů (to u manuálního přístupu nelze),
  • jaká je maximální cena za proklik,
  • omezíte produkty podle dostupnosti. Nemá smysl nastavovat vysokou cenu za proklik u produktů, které nemáte skladem a konkurence ano,
  • nastavíte, jaké PNO si pro tento sortiment můžete dovolit. Při překročení hranice nástroje automaticky produkty skryjí, nebo jim nastaví cenu za proklik na úrovni minima kategorie, aby se náklady nezvyšovaly. Po čase je zase opět vyzkouší inzerovat v plné síle.

Toto jsou nejzákladnější nastavení, která se u většiny nástrojů opakují. Pak už je to dle možností jednotlivých nástrojů.

 

Ukázka nastavení strategie v nástroji Bidding Fox.
Ukázka nastavení strategie v nástroji Bidding Fox.

Cíle inzerce

Na základě podmínek pak nástroj řídí inzerci tak, aby vám přinesla co nejlepší výsledky podle zadaných kritérií. Proto je dobré si stanovit, jaký je váš cíl a podle toho automat nastavit. Chcete:

  • zvýšit obrat,
  • vyprodat produkty na konci sezóny,
  • ušetřit náklady,
  • …?

Pro každý cíl se automat může chovat jinak. V jednom případě může nastavovat vyšší ceny za proklik, v dalším pouští do inzerce jen pár produktů. A jindy nebude řešit tolik nákladovost, protože vaším cílem je prodat co nejvíce kusů.

Jak to, že automaty tak dobře fungují? Je to tím, že zvládají kontrolovat a kombinovat vícekrát za den informace z různých zdrojů jako jsou:

  • Google Analytics, 
  • Heureka reporty, 
  • aktuální stav v produktovém detailu (napříč všemi produkty), 
  • informace z XML feedu eshopu,
  • a další.
Než začnete s automaty, projděte si všechny zdroje, zda například dobře měříte objednávky, jestli posíláte nebo ne DPH atd., čím přesněji měříte tím lépe. Nástroje pracují podle toho, co jim dáte za data a za zadání. Jestli jim dodáte data o obratu bez DPH, ale budete jim tvrdit, že jsou to data s DPH, bude vám najednou někde “lítat” 21 %. A přitom po nástroji budete chtít hlídat PNO na úrovni 8 %. Pro kontrolu vám může posloužit tento checklist.

 

Z toho všeho poté vypočítají další krok. Není-li nabídka na vybrané pozici, zvýší cenu za proklik. Je vaše nabídka na 1. pozici a vy chcete být na třetí? Sníží cenu za proklik. Proklikává se některý produkt, ale prodeje nejsou adekvátní? Nástroj ho utlumí, aby inzerce byla rentabilní podle nastavených parametrů. Toto není v lidských silách několikrát za den řešit. Už vůbec ne od desítek a více produktů.

 

Naopak automatům to nečiní problém. Díky tomu můžete propagovat / biddovat mnohem větší počet produktů, než s ručním biddingem. Záleží na velikosti inzerce, jsou e-shopy, kterým takto nástroje ušetří například sedm hodin týdně což je v podstatě jeden pracovní den.

Místo toho, abyste kontrolovali jednotlivé produkty, můžete úsilí a čas věnovat například párování dalších produktů a rozšiřovat základnu produktů, které pak můžete biddovat a být lépe vidět -> získat nové objednávky.

Biddingové automaty toho umí mnohem více

Zároveň s nastavením cen za proklik vám automaty mohou pomoci s poznáním stavu inzerce. Díky tomu, že mají přehled o všech produktech a zdrojích, nabídnou vám informace a vizualizace, které by vám při běžné operativě mohly uniknout. Dozvíte se, které produkty máte spárované, ale nelze je biddovat (malý počet konkurentů). Které produkty se nedaří dostat do biddingu, protože nastavená maximální cena za proklik nestačí a kde již náklady přesáhly nastavenou mez a musely být produkty omezeny.

Více informací jak funguje Bidding Fox.

Diagnostika biddovaných produktů v nástroji Bidding Fox.
Diagnostika biddovaných produktů v nástroji Bidding Fox.
Přehled konkurence v aplikaci Bidding Fox.
Přehled konkurence v aplikaci Bidding Fox.

Co dál?

Dejte si dohromady činnosti, které teď s biddingem řešíte, co od inzerce chcete a vyberte si nástroj, který se vám nejvíce hodí. Můžete jich postupně vyzkoušet více, abyste poznali, který vám vyhovuje.

Zamyslete se, jestli chcete nástroj, který budete sami ovládat, nebo chcete inzerci někomu svěřit, ať to vyřeší za vás. Další rozdíl bývá v modelu platby. Některé nástroje jsou placeny fixně bez ohledu na počet biddovaných položek, jiné účtují cenu podle počtu položek a případnou správu inzerce.


Jestli máte desítky a více produktů, které chcete biddovat, doporučuji sáhnout po automatickém biddingu. Nejen že za vás bude kontrolovat inzerci, ale můžete mít přehled o konkurenci a dalších parametrech inzerce. Pokud budete potřebovat neváhejte se na mne obrátit, nebo přijďte na naše bezplatná školení.

Přidat komentář

Ze života biddingového automatu

Stahování dat z Google Analytics 4 do Bidding Foxu aktuálně řeší nejeden marketér či majitel e-shopu. Patříte mezi ně a chcete, aby se vám data v aplikaci Bidding Fox zobrazovala správně, ale nevíte si rady? Přečtěte si jak na to v našem článku.
Jednou z funkcí Bidding Fox Elements je obohacování (produktových) feedů o data z Google Analytics. Párování dat z GA k položkám z feedu může probíhat dvěma způsoby, ani jeden není lepší, nebo horší. Záleží, jak jste zvyklí s daty pracovat.
V Bidding Foxu se můžete setkat s upozorněním, že se nestahují data z Google Analytics. To může znamenat dvě věci. První je, že se data opravdu nestahují a problém může být například v nastavení zdroje a média (řešení v MERGADU , řešení v Biddingu Foxu ). Druhou variantou může být to, že se data stahují, ale nepárují k produktům, a to je předmětem tohoto článku.

Přihlaste se k odběru novinek

Neutečou vám ty nejzásadnější novinky z aplikace Bidding Fox a z vyhledávačů zboží.