Jste zde

Cookies 2022: Zjistěte, jak na nastavení lišty a vyhodnocení dat díky odborným tipům

Novela zákona o elektronických komunikacích přinesla vlastníkům webů spoustu technologických problémů a vrásek na čele. Mnozí stále tápou v tom, jak přistupovat k vyhodnocování dat a nastavení cookie lišty tak, abyste získali nejvíce souhlasů. Jakým způsobem můžete nově s informacemi o uživatelích pracovat? Na všechna úskalí jsme si posvítili v rozhovoru. 

S kým jsme si povídali

Oslovili jsme odborníky z naší Profitak skupiny, kteří se tématem cookies 2022 nejvíce zabývají. O rady a tipy se podělili:

  • Lukáš Kenja, ředitel marketingové agentury Besteto
Lukáš Kenja

 

Petr Mindl

S Petrem jsme se zaměřili na pravidla a zásady, které bychom měli v rámci novely dodržovat. Shrnul, jaké nástroje vám pomohou a jak můžete využít Mergado Pack.
Tipy z praxe jsme probrali s Lukášem Kenjou. Chcete vědět, jak vyhodnocovat data po novele zákona? Pokračujte dál. 

Co s sebou cookies 2022 přináší? 

Důležitý je si uvědomit, jaké uživatele jsme novelou zákona ztratili. Mohli to být pouze ti, co na web přišli a ihned odešli? Ze zkušeností nám vychází, že uživatelé, kteří uskuteční nějakou konverzi nebo web do hloubky prohlíží, většinou souhlas potvrdí. Máme tedy sice menší objem dat, ale za to jsou více přesné. 

 

Kolik procent dat tím může být ovlivněno? 

Lišák

Toto číslo je u každého e-shopu různé a záleží především na zpracování cookie lišty. Někteří zaznamenali citelný pokles objemu dat o 60-70 %, jiní jen o 20 %. Většina e-shopů využívá krabicové řešení, které nabízí určitou podobu lišt. v tomto případě by to měly mít poskytovatelé e-shopových řešení vyladěné tak, aby nedocházelo k velkým ztrátám dat. S větším poklesem se pak potýkají ti, co si navrhují lištu sami, mnohdy neodborně.

 

Jak poznáme, za jakou část zhoršení PNO může opravdu cookie lišta a za jakou zhoršující se výkon kampaní? 

Pokud jsme neprovedli razantní změny v nastavení kampaní, neměl by být důvod k jejich razantnímu zhoršení. Jedinou proměnnou je cookie lišta. To si můžeme jednoduše ověřit. Porovnáme finanční ukazatele v jednotlivých obdobích. Zjistíme, jak obrat klesal a rostl v jednotlivých měsících, a zda by podle predikce nastal nebo nenastal propad. 

 

Na co bychom se měli při vytváření cookie lišt zaměřit? Kde se můžeme inspirovat?

Spoustu markeťáků se zabývá propadem dat a tím, jak jej změnit. Málokdo ale řeší testování lišty a zjišťuje, jaká podoba lišty přinese nejvíce souhlasů. Neexistuje žádná univerzální rada, proto doporučuji jednotlivé možnosti vyzkoušet.

Právně neprůstřelné řešení obsahuje tlačítka Povolit a Odmítnout vše. Většinou s sebou ale přináší výrazný pokles dat. V tomto případě je často první volbou zákazníka Odmítnout vše.
Pokud navrhneme lištu jen s tlačítkem Povolit a proklikem na podrobnější nastavení, máme podle dosavadních zkušeností větší úspěšnost. V takovém případě musí uživatelé přejít do nastavení, v kterém se mnohdy neorientují, a dají automaticky přijmout vše. Není to právně nejčistší, ale z dosavadních přístupů přináší nejlepší výsledky. 

Pro inspiraci se můžeme podívat například na zahraniční weby nadnárodních firem (Ebay, Amazon a další).

 

Myslíš si, že na získání souhlasu můžeme zapracovat i díky tone of voice?

Hodně e-shopařů vnímá novelu zákona jako zlo. Nasadí cookie lištu na stránku a pak řeší pokles objemu dat. Díky hravým a osobitým textům je možné získat si zákazníka na svou stranu mnohem snáze.

 

Jak přistupuješ k automatizovaným kampaním? 

Systémy pracují s předem nastavenými cíli a nově zpracovávají menší vzorek dat. Dochází k útlumu kampaní z důvodu automatických strategií pracujících s hodnotou ROAS nebo konverzemi. Jedinou možností je porovnat výsledky v systémech s těmi reálnými od klienta

Měli bychom vždy vědět, kolik jsme investovali a co to přineslo. Naše zákazníky žádáme o přehled tržeb a vypočítáváme PNO na základě skutečných tržeb a investic do reklamy. Pro výpočet pak stačí využít excelovou tabulku, do které vkládáme výsledky na pravidelné bázi, měsíčně nebo jednou za 14 dní.

Zajímá vás, jaké právní zásady a principy byste měli dodržovat? Pokračujte dál na otázky, které nám zodpověděl Petr Mindl, vedoucí Mergado Packu.

Než začneme upravovat cookies na webu, měli bychom vědět, jaké principy je potřeba se stávající novelou dodržovat. Shrneš nám je, prosím?  

Souhlas s cookies by neměl být podmínkou návštěvy webu a nesmí být vymáhán agresivně, např. tím, že lišta překrývá obsah webu nebo jakýmkoliv způsob brání v jeho přečtení. 

Pokud má návštěvník na výběr z jednotlivých typů cookies, nezapomínejte, že by jednotlivé checkboxy neměly být zaškrtnuté. Musí jít o čistý Opt-in. Dokud uživatel nezaklikne, že chce být sledován, není povoleno ukládat cookies o jeho návštěvě.

Co se týká vizuální podoby lišty, tlačítko Povolit nemá být zvýrazněné oproti Odmítnout. Jakmile uživatel na kterékoliv z nich klikne, může kdykoliv volbu změnit nebo odvolat

 

Novela zákona neukládá žádné jednotné nastavení a podobu, avšak v tom nemáme zcela volnou ruku. Jaké prvky by měla lišta obsahovat?

Lišák

V ideálním případě by to měly být tyto prvky:

  • text ohledně sběru osobních informací
  • tlačítka Povolit vše a Odmítnout vše
  • odkaz vedoucí rozpis kategorií cookies, které je možné povolit nebo zamítnout, 
  • a odkaz na dokument o zpracování informací. Součástí webu má být nově stránka, která informuje o tom, kdo jste, jaká cookies zpracováváte, které nástroje používáte a shrnuje práva uživatelů. 

 

Které nástroje můžeme pro nasazení lišty využít? 

Nástrojů existuje celá řada, například Cookie hub, Cookiebot nebo CookieFirst. Jsou velmi komplexní, nabízí nejen nastavení lišty, předvyplněný povinný dokument o sběru osobních informací, ale i šikovné scannery. Díky nim si ověříte, na jakých místech webu cookies ukládáte a do jaké kategorie spadají.

 

Jak nám pomůže Mergado Pack? 

Pro e-shopaře, kteří používají Mergado Pack a řešení PrestaShop nebo WooCommerce, nabízíme jednoduché řešení. Systém nově podporuje integraci pluginů pro nasazení cookie lišty. Uživatelé nastaví jen příslušný plugin a Mergado Pack pracuje sám. Funkce využívající ukládání cookies budou reagovat podle toho, zda uživatel souhlas udělil či nikoliv.

Mergado Pack

Cookie lišty a jejich vizuální podobu řeší v současné době opravdu každý vlastník webu. Proto jsme rádi, že se Lukáš a Petr podělili o své zkušenosti a know-how. Děkujeme moc za spolupráci a rozhovor. 

Nezodpověděli jsme vám nějaké otázky? Napište nám je do komentářů a my se na ně podíváme. Pokud potřebujete poradit s konkrétním řešením, obraťte se na marketingovou agenturu Besteto.

Zajímá vás o tématu více informací? Pak si přečtěte následující zdroje:

Přidat komentář

Ze života biddingového automatu

Stahování dat z Google Analytics 4 do Bidding Foxu aktuálně řeší nejeden marketér či majitel e-shopu. Patříte mezi ně a chcete, aby se vám data v aplikaci Bidding Fox zobrazovala správně, ale nevíte si rady? Přečtěte si jak na to v našem článku.
Jednou z funkcí Bidding Fox Elements je obohacování (produktových) feedů o data z Google Analytics. Párování dat z GA k položkám z feedu může probíhat dvěma způsoby, ani jeden není lepší, nebo horší. Záleží, jak jste zvyklí s daty pracovat.
V Bidding Foxu se můžete setkat s upozorněním, že se nestahují data z Google Analytics. To může znamenat dvě věci. První je, že se data opravdu nestahují a problém může být například v nastavení zdroje a média (řešení v MERGADU , řešení v Biddingu Foxu ). Druhou variantou může být to, že se data stahují, ale nepárují k produktům, a to je předmětem tohoto článku.

Přihlaste se k odběru novinek

Neutečou vám ty nejzásadnější novinky z aplikace Bidding Fox a z vyhledávačů zboží.